vrijdag 16 september 2011

Fotoverhalen; wat, hoe en waarom?

Als ik denk aan fotoverhalen, denk ik aan verschillende vormen van lesgeven. Fotoverhalen kunnen soms van pas komen, zeker als je leerlingen in je klas hebt die graag werken met kleurtjes en plaatjes (verschillende leerstijlen, dromer). Het is een vorm van lesgeven die tegemoet komt aan het beeldend vermogen van een kind/jongvolwassene.

Ik denk dat het zeker mogelijk is fotoverhalen in je lesmateriaal te verwerken. Je kunt namelijk met spreken-KIJKEN-luisteren een verhaal laten maken die gaat over emoties. Wat ook een optie is, is dat je leerlingen een fotoverhaal laat maken bij het schrijven van een tekst. Door het maken van een fotoverhaal bij hun tekst vinden ze het schrijven van een zakelijke tekst leuker/minder erg. Wat zelfs nog een optie zou kunnen zijn is het laten maken van een fotoverhaal bij een tekst die ze moeten lezen. Het begrip van de tekst wordt hierdoor groter, waardoor de opdrachten beter gemaakt worden, waardoor de leerlingen meer vertrouwen krijgen, een beter cijfer halen etc. etc. Een opwaartse spiraal.

Dit is dan ook de reden dat ik het leuk vind om mijn leerlingen te laten werken met de computer. Ik ben altijd vóór het gebruik van plaatjes e.d. en daarom is het logisch dat ik fotoverhalen een goed item vind!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten